Relacja: „Europejska wieś: Turystyka Wiejska i Dziedzictwo Kulinarne” podczas „Barzkowickiej Wiosny”

Do udziału w debacie zaproszeni zostali: dr hab. inż. Małgorzata Szewczuk, prof. ZUT, Grzegorz Hejno – Dyrektor Oddziału Regionalnego KRUS w Koszalinie, Konrad Fujarski z Gospodarstwa Pasiecznego „Kószka I” reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Miodu Drahimskiego, Grażyna Kugiel – właścicielka Gospodarstwa agroturystycznego „7 Ogrodów”, Ireneusz Kostka – Prezydent Federacji Lokalnych Grup Działania Pomorza Zachodniego oraz Dawid Adamski – Dyrektor ZODR w Barzkowicach. Moderatorem debaty był red. Ryszard Tański z Radia Lipiany.

Wiodącym elementem dyskusji było znaczenie turystyki wiejskiej w naszym regionie. Rozmawiano o trendach i możliwościach rozwojowych oraz ograniczeniach i zagrożeniach funkcjonowania obiektów już istniejących. Poruszono również kwestię pozarekreacyjnej funkcji turystyki wiejskiej. Uczestnicy debaty zgodnie stwierdzili że obiekty agroturystyki pełnią rolę promotora żywności lokalnie wytworzonej i nisko przetworzonej. Propagują zasady zdrowego odżywiania i kultywowania tradycji kulinarnych regionu. Omawiana była również idea powołania inkubatora kuchennego który będzie kultywował tradycje regionalnych potraw, smaków i produktów.

Słów kilka poświęcono terapeutycznej funkcji zagród edukacyjnych utrzymujących, czyli animaloterapii, ale i turystyce uzdrowiskowej. Dyrektor Adamski omówił działania ZODR promujące turystykę wiejską na Pomorzu Zachodnim.

Dyskusja mocno się ożywiła, gdy padło pytanie w jaki sposób nowocześnie promować tradycyjną wieś i jej walory. Uczestnicy zgodnie stwierdzili, że do promocji należy wykorzystywać wszelkie dostępne nowoczesne źródła informacji i media społecznościowe. Omówiono znaczenie certyfikacji produktów kulinarnych, ich popularyzacji oraz wyróżników takich jak „Perła Zachodniopomorska”.

Część debaty poświęcono rozmowom o dostępności usług turystycznych na wsi, ich jakości i cenie. Podkreślono, że dla regionu ważne jest, aby usługi te miały charakter całoroczny a nie jedynie sezonowy. Wymaga to jednak wspólnego działania wielu instytucji i wykorzystania różnego typu działań medialnych.

Wiele instytucji naszego regionu podpisało już nawet takie porozumienia, bądź umowy o współpracy w zakresie promocji regionu. Wszystko to w celu. aby turystom proponować nie pojedynczą usługę, ale cały pakiet ofert kompleksowo dobrany, tak aby zachęcać do częstego odwiedzania obszarów wiejskich Pomorza Zachodniego. Towarzyszyć temu jednak muszą pewne zmiany w zakresie kategoryzacji usług turystycznych, pojawić się również muszą możliwości wsparcia finansowego, zwłaszcza tych mniejszych obiektów turystycznych.

 Uczestnicy debaty „licytowali się” w zakresie smaków dzieciństwa, począwszy od ziemniaków w mundurkach, śledzi w śmietanie po „Miód Drahimski” oraz sery ze znanego wcześniej w kraju i za granicą „Koziego Gródka”.

Debatę zakończono pytaniem czy podtrzymywanie tradycji kulinarnych może być elementem nauczania historii i budowania poczucia tożsamości narodowej. Uczestnicy byli tu zgodni i podawali przykłady praktycznego nauczania historii w najbliższym otoczeniu.

image_pdfimage_print
Scroll to Top