„Polskie Morze” jako polska tarcza bezpieczeństwa na Bałtyku

Podczas 11. edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie premier Donald Tusk ogłosił rozpoczęcie programu „Polskie Morze”, którego celem jest repolonizacja i rozwój sektora gospodarki morskiej.

Międzynarodowy Kongres Morski odbywający się w dniach 15-16 maja br. w Szczecinie zgromadził przedstawicieli sektora gospodarki morskiej z całej Europy. Największe zainteresowanie mediów wywołało wystąpienie Premiera Donalda Tuska, który podczas swojego wystąpienia ogłosił otwarcie nowego programu pn. „Polskie Morze”. Inicjatywa ma stanowić klamrę spinającą wszystkie wdrażane i planowane przedsięwzięcia rządowe na rzecz budowy tzw. Wielkiego Pomorza.

Oprócz premiera, na Kongresie głos zabrali również Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak, który skupił się na projektach budowy dróg ekspresowych, poprawiających dostęp do pomorskich portów oraz Wiceminister Infrastruktury ds. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Arkadiusz Marchewka. Minister A. Marchewka poinformował o podpisaniu umowy w sprawie przeznaczenia 1,3 mld zł na nowy program finansowania budowy promów dla polskich armatorów.

– Myślimy, jak lepiej, mądrzej, intensywniej zagospodarować ten wspaniały pas nad morzem – tę dumę Polski, która ciągnie się od mojego Gdańska do Waszego Szczecina. (…) Chodzi o ideę, aby nasze Pomorze, to Wielkie Pomorze, stało się rzeczywiście jednym z najcenniejszych klejnotów w polskiej koronie – przekonywał szef rządu.

Donald Tusk podkreślił, że rząd z determinacją przystąpił do organizowania międzynarodowej ochrony wód Bałtyku przed zagrożeniami wynikającymi z agresywnej polityki Rosji.

Ze względu na bieżące zagrożenia powstała idea tzw. Warty Bałtyckiej, którą mają realizować nadbałtyckie państwa NATO. Ma ona polegać na zintensyfikowaniu obecności NATO na Morzu Bałtyckim i podjęciu działań prawnych i wojskowych, których celem jest przeciwdziałanie aktom sabotażu.

Uruchomienie NATO-wskiej misji „Bałtycka Warta” to sukces Polski, która już 27 listopada 2024 roku wzywała do wzmocnienia kontroli na Bałtyku i wzorowania się przy tym na „Air Policing”, czyli systemie ochrony przestrzeni powietrznej NATO. 

Strategia polonizacji Bałtyku kładzie nacisk na wybór polskich producentów i dostawców we wszystkich kluczowych obszarach inwestycyjnych, niezależnie od presji cenowej
i konkurencyjnej państw spoza UE. Dotyczy to w szczególności projektów budowy wielkich farm wiatrowych na morzu oraz elektrowni jądrowej na Pomorzu, których obsługa może być realizowana przez krajowe przedsiębiorstwa.

W swoim przemówieniu premier D. Tusk podkreślał ogromny potencjał polskich portów i stoczni. Zapowiedział, że do 2030 r. nadbałtyckie porty i terminale kontenerowe potroją swoje wyniki, co zapewni Polsce dominującą pozycję. Już w 2024 r. zanotowano historyczny rekord przeładunków – blisko 3,3 mln TEU kontenerów, a więc o 10 proc. więcej niż w poprzednim roku. Aż o 26 procent wzrosły natomiast zyski netto polskich portów.

Rząd obiecuje dalsze inwestycje w infrastrukturę portową. Obecnie priorytetem jest budowa nowego terminalu kontenerowego w Szczecinie.

Premier zapowiedział też zwiększenie wykorzystania polskich stoczni, które przez lata były zaniedbywane. Aktualnie planowana jest budowa dwóch jednostek dydaktyczno-badawczych mających zastąpić w służbie Dar Młodzieży oraz należący do Politechniki Morskiej
w Szczecinie Nawigator XXI. Łączny koszt obu inwestycji ma wynieść ok. 1 mld zł,
a dodatkowo rząd realizuje już budowę trzech promów, które pływać mają pod przywróconą polską banderą.

Podsumowując: „Polskie Morze” to zwiększenie bezpieczeństwa na Bałtyku, inwestycje
w portach i stoczniach z udziałem polskich firm, powrót polskiej bandery, potrojenie przeładunków kontenerowych do 2030 r., budowa szkoleniowego żaglowca oraz statku dla uczelni morskich, poprawa dostępności komunikacyjnej do Szczecina i Świnoujścia, które mają być jednym z kluczowych centrów polskiej gospodarki morskiej, dzięki bliskiej perspektywie ukończenia budowy drogi S3 od granicy polsko-czeskiej do Świnoujścia oraz jej przedłużenia dzięki ogłoszeniu przez stronę czeską przetargu na budowę autostrady.

Film z wystąpienia na kongresie premiera Donalda Tuska: ZOBACZ FILM

CZYTAJ WIĘCEJ

CZYTAJ WIĘCEJ

Opracowanie: Izabela Świgoń

image_pdfimage_print
Scroll to Top