KRUS rozsyła PIT-y za 2023 rok

KRUS rozsyła PIT-y za 2023 rok.

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego rozpoczęła wysyłanie deklaracji podatkowych PIT do świadczeniobiorców/ rolników. KRUS na dostarczenie ich rolnikom ma czas do końca lutego. PIT za 2023 rok powinniśmy złożyć do 30 kwietnia. 

Rolnicy powinni wiedzieć, że jeżeli naszymi jedynymi dochodami są dochody z emerytury lub renty — wtedy nie musimy rozliczać się sami. KRUS zrobił to już za nas i obliczył PIT za 2023 rok. Są jednak wyjątki.

Poniżej pokrótce opisujemy rodzaje wysyłanych  PIT-ów przez KRUS:

PIT-40A  — dla emerytów i rencistów

Ten formularz przeznaczony jest dla osób, które w 2023 r. otrzymały rolnicze świadczenia emerytalno-rentowe, takie jak emerytury rolnicze, renty rolnicze z tytułu niezdolności do pracy, rodzicielskie świadczenie uzupełniające oraz inne. W formularzu KRUS  sam obliczył należny fiskusowi roczny  podatek.

PIT-40A zostanie przekazany tym, którym Kasa rozliczyła podatek dochodowy za 2023 r., a saldo rozliczenia wyniosło „0 zł” lub wystąpiła niedopłata podatku. Ta zostanie potrącona ze świadczenia za marzec 2024 r.

PIT-11A — dla osób z nadpłatą podatku

Formularz PIT-11A otrzymają ci emeryci, renciści oraz beneficjenci rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, którym Kasa nie mogła rozliczyć podatku i przekazać PIT-40A. Na przykład dotyczy to tych, którzy nie pobierali świadczenia przez cały 2023 r.

PIT-11 — dla krewnych zmarłego, alimentobiorców i sołtysów

Formularz PIT-11 dostaną osoby, którym Kasa wypłacała niezrealizowane świadczenie po osobie zmarłej oraz  ci którym  alimenty potrącała ze świadczenia rolniczego. Ten rodzaj PIT-u jest także dla osób pobierających świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.

Każdy rolnik/ świadczeniobiorca  ma  możliwości zmian PIT za 2023 rok.

Zgodnie z prawem wszystkie ww. formularze muszą dotrzeć do świadczeniobiorców najpóźniej do 29 lutego 2024 r.

Osoby otrzymujące PIT-40A, PIT-11A lub/i PIT-11 mają możliwość zaakceptowania lub zmiany zeznania podatkowego PIT-37 lub PIT-36 (dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą).

Jeśli chcemy  zaakceptować lub zmienić swoje zeznanie podatkowe, możemy skorzystać z różnych opcji. Możemy to zrobić elektronicznie  lub skorzystać z formularzy w formie papierowej i złożyć je osobiście w urzędzie skarbowym.

Zeznanie podatkowe przygotowane przez KAS będzie dostępne od 15 lutego na portalu podatkowym www.podatki.gov.pl w usłudze Twój e-PIT. Jeśli nic z nim nie zrobimy, zostanie ono uznane automatycznie za złożone.

KRUS przypomina przy tym, że każda osoba otrzymująca PIT-40A, PIT-11A lub/i PIT-11, która chce skorzystać z ulg podatkowych (np. za zakup leków czy rehabilitację) czy rozliczyć się wspólnie z małżonkiem lub dzieckiem, powinna dokonać zmiany zeznania podatkowego przed 30 kwietnia 2024 r.

Jeżeli chcemy przekazać 1,5 procent podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego, a robimy to po raz pierwszy, lub chcemy zmienić organizację, powinniśmy, także przed 30 kwietnia, złożyć do Urzędu Skarbowego wypełniony PIT-OP.

Od 2024 r. podatnik podatku rolnego może przekazać 1,5% związkowi: zawodowemu rolników indywidualnych, rewizyjnemu zrzeszającemu rolnicze spółdzielnie produkcyjne, Krajowemu Związkowi Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych lub jakiejkolwiek organizacji pożytku publicznego, która widnieje na stronie https://niw.gov.pl/opp/wykaz-opp/  .

Źródło: KRUS

image_pdfimage_print
Scroll to Top
🍪
Ta strona uzywa plikow cookie

Uzywamy plikow cookie, aby zapewnic najlepsze doswiadczenie. Mozesz zarzadzac preferencjami klikajac Dostosuj.

⚙️ Ustawienia plików cookie

Wybierz, które kategorie plików cookie chcesz zaakceptować. Niezbędne są zawsze włączone i nie można ich wyłączyć.

Niezbedne

Konieczne do prawidlowego dzialania strony. Nie moga byc wylaczone.

Pokaż 5 pliki cookie
Nazwa Wygaśnięcie Opis
wordpress_logged_in_* Sesja WordPress - stan zalogowania.
wordpress_sec_* Sesja WordPress - bezpieczenstwo sesji.
wordpress_test_cookie Sesja WordPress - test obslugi cookie.
PHPSESSID Sesja PHP - identyfikator sesji.
wpcc_consent 1 rok WP Cookie Consent - przechowuje zgode uzytkownika.

Analityczne

Pozwalaja mierzyc ruch na stronie (np. Google Analytics, Matomo).

Marketingowe

Uzywane do wyswietlania reklam (np. Facebook Pixel, Google Ads).

Funkcjonalne

Zapamietuja preferencje uzytkownika (jezyk, motyw itp.).

Pokaż 3 pliki cookie
Nazwa Wygaśnięcie Opis
wp-settings-* 1 rok WordPress - preferencje panelu admina.
_wpcf7* Sesja Contact Form 7 - ochrona formularzy.
yoast* 1 rok Yoast SEO - ustawienia.